top of page

Ouders aan het Woord

Welkom op de plek waar ouders schrijven, delen en zichtbaar maken.
Op deze pagina vind je opiniestukken, nieuwsberichten en open brieven, geschreven door en voor ouders. Artikels die vragen durven stellen, ervaringen delen en het onderwijs kritisch mee vormgeven.

Heb jij iets te vertellen? Neem contact met ons op en maak je stem hoorbaar.

Niet tegen de leerkracht, maar naast hem

  • Foto van schrijver: Admin
    Admin
  • 7 apr
  • 3 minuten om te lezen

Wanneer men via dit platform getuigt over bezorgdheden binnen scholen, is dat geen aanval op het leerkrachtenteam. Integendeel. Het zijn net de leerkrachten die, samen met onze kinderen, vaak het zwaarst getroffen worden door de structurele tekortkomingen in het onderwijssysteem.

Een collectief dat naast de leerkracht staat

Soms ontstaat de indruk dat dit collectief zich tegen leerkrachten zou keren. Dat is een misverstand. Wij staan naast de leerkrachten.

De bezorgdheden die wij delen, zijn niet gericht op het personeel, maar op de context waarin zij hun werk moeten doen.Leerkrachten zijn geen oorzaak van het probleem – ze zijn vaak het eerste slachtoffer ervan.

Wij uiten onze zorgen over onderwijssystemen waarin:

  • participatie beperkt is,

  • transparantie ontbreekt,

  • en open communicatie onder druk staat.

Dat doen we niet om te beschuldigen, maar om te verbeteren – ook namens bezorgde leerkrachten die zich niet vrij voelen om zich uit te spreken.

Achter elke melding schuilt een bezorgd mens

Meer dan de helft van de signalen die wij ontvangen, komt van ouders die zich zorgen maken over:

  • de hoge werkdruk voor leerkrachten,

  • een gebrekkig gevoel van veiligheid,

  • het uitblijven van ondersteuning op de werkvloer.

Zij merken hoe dit een impact heeft op:

  • de klasdynamiek,

  • hun kinderen,

  • én het welzijn van de leerkrachten zelf.

Ze zien passie vervangen worden door uitputting, en betrokkenheid stilaan verdrongen door terughoudendheid. Dit zijn waarnemingen, geen verwijten. Ze vormen het vertrekpunt voor een noodzakelijke dialoog over hoe we samen het onderwijs kunnen versterken.

De nood aan veiligheid en ondersteunend leiderschap

Leerkrachten kunnen alleen excelleren in een omgeving waarin zij zich veilig voelen – professioneel én psychologisch:

  • veilig om hun mening te geven,

  • veilig om fouten te mogen maken,

  • veilig om zichzelf te zijn.

Het is de verantwoordelijkheid van schoolbesturen en directie om die veiligheid actief te bewaken. Leiderschap in onderwijs is niet alleen organisatorisch, maar ook relationeel:

  • begeleiden in plaats van beheersen,

  • steunen in plaats van sturen,

  • verantwoordelijkheid opnemen in plaats van afschuiven.

Een omgeving die veilig aanvoelt voor het team, is essentieel voor kwaliteitsvol onderwijs. Het OVO-collectief erkent dat. Wij staan niet tegenover de leerkracht, maar pal achter hem of haar.

Dit platform is een ode aan de leerkracht

In een wereld die almaar sneller en veeleisender wordt, blijven leerkrachten trouw aan een van de stilste, maar krachtigste opdrachten die er bestaan: kinderen begeleiden in hun groei.

Ze zijn geen uitvoerders van leerplannen, maar:

  • gidsen,

  • bewakers van verwondering,

  • bouwers van vertrouwen.

Elke dag stappen zij het klaslokaal binnen met een onzichtbare rugzak vol:

  • geduld,

  • creativiteit,

  • en zorg.

Ze vangen tranen op, vieren kleine overwinningen, en geloven in kinderen – zelfs wanneer niemand anders dat nog doet.En dat doen ze vaak met:

  • te weinig tijd,

  • te weinig middelen,

  • en te weinig erkenning.

Bij het OVO-collectief zien wij hen WEL. Wij erkennen hun belang, hun inzet, en hun nood aan ondersteuning. Wij staan naast hen voor een onderwijssysteem dat hen verdient.

Leiderschap begint bij luisteren

Om kwaliteitsvol onderwijs mogelijk te maken, moeten leerkrachten ruimte krijgen voor hun professionele autonomie.Dat vraagt een cultuur van:

  • vertrouwen,

  • openheid,

  • en ondersteuning – eerder dan controle.

Daarom is het cruciaal dat schoolleiders inzetten op:

  • psychologische veiligheid,

  • constructieve feedback,

  • open dialoog met het team én met ouders.

OVO-collectief roept op tot structurele versterking

Wij vragen:

  • een onafhankelijke klachtenbehandeling, voor alle betrokken partijen – inclusief personeel;

  • bescherming van medewerkers die vanuit professionele integriteit misstanden signaleren;

  • leiderschap dat veiligheid en teamzorg centraal stelt, niet gebaseerd op hiërarchische druk;

  • herstel van vertrouwen via participatie, transparantie en samenwerking;

  • een anonieme bevraging van alle leerkrachten door een onafhankelijke externe partij, om hun welbevinden in kaart te brengen en structurele knelpunten te detecteren.

Een oproep tot verbondenheid

Aan bestuur en beleidsmakers: Erken dat leerkrachten bondgenoten zijn – geen schild tegen kritiek. Geef hen de ruimte en de waardering die ze verdienen. Werk actief aan een klimaat waarin teamleden zich veilig voelen om bij te dragen, mee te denken en te groeien.

Aan ouders: Blijf constructief betrokken. Blijf vragen stellen. En vooral: blijf onze leerkrachten steunen.

OVO-collectief staat niet tegen de school,

maar vóór onderwijsrecht. Voor kinderen. Voor ouders. En VOOR



leerkrachten.

 
 
 

Comments


Deze website is een initiatief van bezorgde ouders en bevat opiniërende en informatieve bijdragen over onderwijs.
We respecteren privacy en vrijheid van meningsuiting, en staan open voor wederhoor via admin@het-ovo-collectief.be

bottom of page